В С Т У П
Музеї при навчальних закладах виконують велику культурно-просвітницьку і краєзнавчу роботу. І тому не слід забувати, що не тільки педагоги, учні даного навчального закладу, а й місцеві мешканці не тільки хочуть одержати в музеї інформацію про минуле, але виявляють бажання увіковічити в музеї свої діяння, а також діяння своїх дітей.
Основною формою масової науково-освітньої діяльності будь-якого музею є музейна екскурсія, тобто колективний його огляд відвідувачами, які об’єднані в групу. Що таке екскурсія?
Екскурсія - це цілеспрямований, завчасно запрограмований, методично продуманий процес передачі суми знань шляхом показу і розповіді.
Показ - це спостереження об’єкта під керівництвом спеціаліста (екскурсовода). При звичайному огляді, як правило, сприймаються тільки зовнішній вигляд об’єкта. При показі його екскурсоводом не тільки спостерігається об’єкт, а й відбувається його аналіз. Під час показу екскурсовод допомагає екскурсантам установити зоровий зв’язок між музейними предметами, умовами і обставинами його створення.
Розповідь - це усне доповнення до незнаного або вже частково знаного наукового матеріалу.
Правильне поєднання показу і розповіді дає можливість екскурсоводу досягти високої ефективності екскурсії.
За змістом екскурсії бувають оглядові (комплексні, багатопланові) й тематичні (одно темні).
Передумовою якісного проведення екскурсії є детальне ознайомлення з музейною експозицією. Саме від того як сформована експозиція, через її зміст поєднується науковість і образність, яка висвітлюється з допомогою різноманітних методів, відбувається прилучення відвідувачів до першоджерел знань і створюються умови для здійснення навчально-виховних функцій.
Визначається мета і тема екскурсії, розробляється маршрут, проводиться добір експонатів (джерел).
Кожна екскурсія повинна мати свою чітко визначену мету і тему, яка є предметом показу і розповіді.
Мета екскурсії – це те, заради чого вона проводиться.
Тема екскурсії - це короткий, концентрований виклад основного змісту екскурсії. Вона є стержнем, що поєднує всі об’єкти екскурсії в єдине ціле.
Підбір і вивчення різних джерел (музейних, літературних, статистичних) проводиться так, щоб вони більш повно розкривали тему екскурсії. Розробляється екскурсійний маршрут.
Екскурсійний маршрут - це своєрідна канва, на основі якої розробляється весь зміст екскурсії. Наприклад, розглянемо тематичний план екскурсії на тему: «Наш рідний край». Тема розділена на підрозділи:
1. Географічне положення.
2.Географічна будова і рельєф.
3. Природні умови і ресурси.
4.Історія краю.
5. Населення.
6. Господарство та економічні зв’язки краю.
7. Охорона навколишнього середовища.
8. Перспективи розвитку краю та ін..
Кожен підрозділ можна розширити. Наприклад, пункт 5 розширити так:
5.1. Кількість населення.
5.2. Демографічні особливості населення.
5.3. Професійні навички і господарська діяльність населення. Та інше.
Розглянемо тему: «Історія освіти в даному регіоні», яка складається із таких підтем:
1.Найперші відомості про заснування освітнього закладу на даній території, його статус.
2.Місце розміщення цього навчального закладу.
3.Відомості про педагогів.
4.Етнографічний матеріал різних періодів.
5.Діяльність навчального закладу.
6.Досягнення навчального закладу різного періоду
(тут слід розглядати всі періоди).
7.Та інше.
Приводиться у відповідність маршруту експозиція музею.
Коли тема і мета екскурсії визначена, розроблено екскурсійний маршрут, тематично оформлена експозиція музею, тоді можна проводити екскурсію, тобто колективний її огляд відвідувачами.
Важливе значення має підготовка контрольного, індивідуального тексту та складання методичної розробки.